Teknologiske fremskritt har sneket seg inn i og revolusjonert økonomien i flere bransjer, hvorav gullsmedbransjen er en av dem. Noen av bransjens vanligste trender er for tiden datastøttet design, utvidet virkelighet, 3D-printing, NFT og mye annet. Disse trendene kan tilby en ny måte å designe, produsere og markedsføre smykker på. Disse trendene vil trolig fortsette etter hvert som e-handel gjennomsyrer bransjen, og gullsmeder søker etter å forbli relevante og konkurransedyktige.
Den nye generasjonen av smykkeforbrukere kommer med utradisjonelle motiver; derfor er det et behov for å produsere og selge smykker på en annerledes enn ved tradisjonell praksis. Med teknologiske nyvinninger som forstyrrer anskaffelse, produksjon og sertifiseringsprosesser av smykker og edelstener, må bransjen tilpasse seg for å holde seg oppdatert på det endrede markedet for å imøtekomme etterspørselen og opprettholde lønnsomheten.
Hvorfor trenger gullsmedbransjen din teknologisk integrasjon?
I likhet med andre bransjer som er påvirket av teknologisk integrasjon (helsevesen, næringsliv og finans, spill, casinoer osv.), gjennomgår gullsmedbransjen en vakker og uovertruffen tempoendring. For at virksomheter skal opprettholde relevant markedsrykte og forbrukerlojalitet, må de ta i bruk de nyeste bransjetrendene og utnytte sine styrker. Teknologiske nyvinninger er nøkkelen til å komme seg inn på markedet og skape trygghet for seg selv for nye gründere i markedet.
Selv den tradisjonelle prosessen med å anskaffe og handle smykker er i endring. Flere selskaper innlemmer for eksempel teknologier som underbygger deres markedsvekst med 20 til 30 %. Når alt kommer til alt, forventer eksperter at markedsveksten i gullsmedbransjen vil komme opp i 8,1 % pr. år.
Mote i digitale rom
Det hersker liten tvil om at teknologiske forstyrrelser og hvor lett tilgang det skaper, i betydelig grad har innvirkning på forholdet mellom selskaper og forbrukermarkeder. For eksempel skapte digitaliseringen av casinobransjen en ny bølge av eksterne brukere, som fortsatt kunne få tilgang til spill og tjenester som tilbys av tradisjonelle casinoer på en enkel og praktisk måte. Nå kan de for eksempel spille klassiske casinotitler, for eksempel spilleautomater med jackpot, online bingo og live poker. Denne utviklingen gjenspeiler også gullsmedsfæren, der selskaper og forbrukere finner nye markeder for konvensjonelle og dristige design av høy kvalitet. Teknologien har vært med på å effektivisere prosessene som er involvert fra produksjon til levering, og dermed økt appellen til gullsmedbransjen.
Apropos salg, så har teknologi bidratt til å forbedre mulighetene for vekst i markedet. Studier viser blant annet at det globale markedet for nettbaserte gullsmeder vil vokse med 4 til 10 prosent innen utgangen av dette tiåret. Innen samme tid forventes salget å vokse med over 15 prosent. Slike sterke veksttrender er et resultat av den utbredte bruken av e-handelsløsninger i gullsmedbransjen, ettersom flere gullsmeder tar i bruk digitale plattformer for salg og markedsføring.
Overgangen til en mer digitalisert bransje gjør det enklere å imøtekomme forbrukernes behov, noe som gir dem rom for personlig tilpasning og større appell. Ring Builder er for eksempel en plattform som gir forbrukerne et tomt lerret for designing av forlovelsesringer som oppfyller deres smaker og preferanser. Men det er ikke alt. Kunder kan også tilpasse andre typer smykker, som for eksempel armbånd, halskjeder, perler, ringer, skap osv. Designutvikling eller -endringer er tilgjengelig i ulike settinger, farger, snitt, karat og mye annet. Disse alternativene er tilgjengelige for forbrukere eksternt, og kun med ett tastetrykk!
Flere verktøy som Ring Builder hjelper både selskaper og forbrukere med å tilpasse produkter, forbedre kundeopplevelse og engasjement, samt skape variasjon som oppfyller alles ønsker. Disse egenskapene er med på å øke forbrukernes lojalitet.
Smykker som NFT
Siden lanseringen i 2009 har Blockchain-teknologi og kryptovalutaer vært et midtpunkt for allmenn interesse. Men inntil nylig har folk vist stadig mer interessert i å tjene på den ville volatiliteten til Bitcoin og andre store kryptovaluta-prosjekter og de mange måtene Blockchain-teknologi kan brukes på. Ideen om å ha et desentralisert system som prioriterer sikkerhet og åpenhet er en fordel med tanke på å unngå ulemper i struktur og miljøpåvirkning.
Men i 2021 tok ting en ny vending da non-fungible tokens (NFT) begynte å vekke interesse. Selv om de virker som en ny form for kryptoeiendeler, har NFT eksistert en stund. Bare i første kvartal av 2021 utgjorde slike eiendeler et globalt salg på USD 2,5 milliarder. I andre kvartal samme år var tallet oppe i 13,7 millioner dollar.
NFT fikk et gjennombrudd i kunstbransjen, men det har siden blitt til en altomfattende fest, der eksperter forutsier at de kan være fremtiden for gullsmedbransjen. Og de tar ikke feil.
Non-fungible tokens løser et kjerneproblem som har plaget gullsmeder i årevis: verdien av diamanter. Diamanter har nemlig ikke den omsettelige verdien som gull og sølv. Diamanter begynner å falle i verdi så snart de forlater gullsmeden. Man kan bare få tilbake ca. 50 % av kostprisen ved videresalg, og selv det er ganske optimistisk.
NFT-er trenger seg inn i gullsmedverdenen og dekker alt fra diamant- og arvesmykker til luksussmykker og ravsmykker. For eksempel planlegger Asprey, de britiske gullsmedene, å lage sin egen NFT-serie, som vil bli solgt som en digital halvdel. Kjøperne får både den ekte, fysiske biten og en digital representasjon av den i form av NFT.
Merkevaren mener at NFT er den perfekte løsningen for smykker, da de bidrar til å sikre og bevise ekthet. Hvert smykke som selges kommer med dokumentasjon på eierskapshistorikk, noe som garanterer autentisitet. Mange andre gullsmeder deler disse tankene ettersom innføringen av Blockchain-teknologi bidrar til å ivareta detaljene i smykker.